Wednesday, September 22, 2010

Aku seorang Juru Urut

Selepas aku menamatkan pengajianku di Univrsiti Malaya pada tahun 1999, aku telah membuat keputusan bahawa aku akan bekerja sendiri.Walaupun pada masa itu aku berpeluang memohon masuk maktab perguruan. Namun aku lebih selesa bekerja sendiri kerana aku ingin menyambung semula pengajianku dalam bidang sarjana pula. Justeru, aku telah memilih untuk belajar mengurut refleksologi dari salah seorang rakanku yang sudah sekian lama menjadi juru urut dan sudah memiliki perniagaan sendiri. Jadi, mudahlah aku menyambung pengajianku tanpa terikat dengan mana-mana pihak. Tambahan pula, pada masa itu, juru urut cacat penglihatan mendapat pendapatan yang lumayan. Lagi pun, aku merasakan pada masa itu sangat sukar untuk memperolehi pekerjaan kerana kegawatan ekonomi serta peluang pekerjaan untuk OKU amat terhad.

Selepas selesai belajar mengurut, aku telah bekerja di sebuah pusat rawatan mengurut di pusat membeli-belah Ampang Point. Kedai itu baru dibuka oleh rakan dan guruku yang mengajar aku mengurut. Pada mulanya aku berasa bosan juga bekerja di situ. Maklumlah kedai baru belum ramai pelanggan. Setiap hari aku berulang-alik dari Brickfields ke pusat rawatan tersebut dengan menaiki bas atau teksi bersama rakan-rakan yang lain.

Alhamdulillah, Allah itu maha kaya. Semakin hari, pusat rawatan tersebut semakin mendapat sambutan. Lama-kelamaan pelanggan pusat urut tersebut semakin ramai. Pada mulanya aku bimbang juga hendak mengurut pelanggan. Maklumlah aku baru pandai mengurut. Sudah tentulah tidak sama dengan orang yang dah berpengalaman dalam bidang urutan. Namun aku tetap yakin bahawa aku memiliki bakat mengurut dan berupaya memberikan yang terbaik untuk pelangganku. Perjuangan mesti diteruskan. Aku tidak jemu-jemu menuntut ilmu mengurut dari rakan—rakan dan orang yang sudah berpengalaman demi menambah ilmu.Berdebar-debar juga aku napabila kali pertama aku diberi pelanggan oleh “bos”. Aku masih ingat lagi bahawa pelanggan pertama yang aku urut ialah orang Jepun. Nasib baiklah dia berpuas hati dengan perkhidmatan yang aku berikan. Betapa seronoknya aku pada saat itu. Hati rasa puas kerana dapat berbakti kepada orang lain. Bukan itu sahaja, aku juga telah dibayar komisen atas pekerjaanku. Dapat upah siapa tak seronok. Wang yang aku perolehi dari hasil mengurut sebahagiannya aku simpan untuk menyambung pengajianku dan sebahagian lagi aku belanja untuk keperluanku. Hidup di kota penuh cabaran. Kos sara hidup tinggi. Oleh itu kenalah pandai berbelanja dan berjimat-cermat.

Semakin lama aku semakin cekap mengurut dan mendapat pelanggan yang lebih ramai dari bulan ke bulan. Pendapatan pun semakin meningkat. Kadang-kala ada pelangganku memberikan “tip” iaitu upah tambahan kepadaku sebagai tanda mereka menghargaiku. Aku masih ingat lagi ada seorang pelanggan telah memberikan aku “tips” RM 100. Aku sangat terkejut. Tapi dalam hati sangat seronok sekali. Untuk pengetahuan para pembaca, aku hanya memperolehi komisen sebanyak 50 % dari setiap pelanggan yang aku urut. Lebih banyak pelanggan yang aku urut sehari, maka lebih banyak komisen yang aku perolehi. Jadi, pendapatanku tidak enentu, ia bergantung kepada bilangan pelanggan yang diurut setiap hari. Kadang-kadang ada kalanya aku pulang dengan tangan kosong kerana tiada pelanggan pada hari tersebut.Sesekali terasa juga kekecewaan dan kesedihan dengan keadaan ini. Tapi tetap bersabar dan sentiasa berdoa agar aku sentiasa memperolehi pendapatan setiap hari.

Untuk pengetahuan para pembaca, operasi pusat rawatan refleksologi tempat aku bekerja beroperasi dari jam 10 pagi hingga jam 10 malam dan sentiasa dibuka setiap hari dari Isnin hingga hari Ahad. Namun, juru urut dibenarkan bercuti sekurang-kurangnya sehari seminggu. Kalau tak nak cuti pun tak apa. Tapi aku jarang cuti hari Sabtu dan Ahad kerana pada hari tersebutlah ramai pelanggan yang datang untuk mengurut. Kalau aku cuti pada hari berkenaan rugilah aku. Begitulah rutinku setiap hari berulang-alik dari Brickfields ke pusat membeli-belah Ampang Poingtuntuk berkerja selama setahun sebelumku menyambung pengajianku dalam bidang Sarjana Kaunseling di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya.

Sebenarnya pusat rawatan refleksologi tersebut telah dibuka oleh tiga orang rakanku yang OKU Penglihatan termasuklah guru yang mengajarku urutan refleksologi iaitu Encik Syoker Bin Sa’ban.Tapi perkongsian tersebut tidak bertahan lama apabila salah seorang dari rakan kongsinya telah mengundurkan diri akibat perselisihan faham. Jadi tingglah dua orang sahaja rakan kongsi yang meneruskan perniagaan tersebut. Tapi akhirnya dua rakan kongsi tersebut telah bersetuju mengajak akudan seorang rakanku yang juga bekerja di pusat rawatsan tersebut untuk berkongsi dalam peniagaan tersebut. Kini rakan perkongsian tersebut sudah menjadi empat orang. Selepas kami telah membuka sattu cawangan pusat rawatan refleksologi di Kelab Century Paradise di Taman Melawati. Tetapi ia tidak bertahan lama kerana terpaksa ditutup atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan.

Sebenarnya modal untuk membuka pusatan rawatan refleksologi tersebut telah disumbangkan oleh seorang wanita Arab dari Dubai Ameriyah Arab Bersatuyang baik hati dan beliau sendiri telah mendapat manfaat dari rawatan tersebut. Namun usia perkongsian kami empat orang juga tidak panjang apabila 3 orang rakan kongsi telah menarik diri atas sebab peribadi. Tinggallah aku seorang sahaja pada waktu itu. Namun selepas itu, aku telah menambahkan seorang lagi rakan kongsi iaitu seorang rakanku yang juga bekerja di pusat rawatan tersebut.

Kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari. Begitulah ujian yang diberikan Allah kepadaku. Pusat rawatan refleksologi tersebut terpaksa ditutup kerana masalah kewangan pada penghujung 2003. Selepas setahun aku bekerja sebagai juru urut dan menguruskan perniagaan pusat rawatan tersebut, aku telah menyambung pengajianku semula menyebabkan aku hanya boleh datang ke pusat rawatan tersebut pada hujung minggu atau cuti pengajian sahaja. Keadaan ini menyebabkan aku menyerahkan segala urusan pusat ini kepada rakan kongsiku yang seorang lagi. Pada mulanya beliau menguruskan pusat rawatan tersebut dengan baik selama dus tahun. Tetapi pada pertengahan 2003, aku terkejut apabila pihak pengurusan Ampang Point memberitahuku bahawa pusat rawatan tersebut sudah enam bulan tidak membayar sewa premis dan kami diberi tempoh selama 3 bulan untuk membayar sewa tersebut. Untuk pentetahuan para pembaca, sewa premis ketika itu ialah RM 2600 sebulan. Dan kami terpaksa mencari RM 15600 untuk membayar keseluruhan sewa yang tertunggak. Tapi malangnya kami gagal berbuat demikian menyebabkan pada penghujung tahun 2003 pusat rawatan refleksologi terpaksa ditutup. Sebanarnya aku telah meminta penjelasan rakan kongsiku tentang tentang hal tersebut tetapi dia menyatakan bahawa semua duit hasil keuntungan mengurut telah hilang. Aku merasa kecewa dengan jawapan tersebut. Mahu sahaja aku mengambil tindakan undang-undang ke atas dirinya. Tetapi bila mengenangkan bahawa beliau juga rakan senasib aku tidak jadi berbuat demikian. Biarlah Allah yang membalas perbuatannya itu. Masalah ini terjadi mungkin juga berpunca dari kesilapanku yang terlalu mempercayai orang lain dan lalai dalam menguruskan pusat rawatan tersebut terutama dalam hal kewangan. Dengan penutupan pusat rawatan tersebut bermakna aku telah kehilangan sumber pendapatan sedangkan dari hasil mengurut tersebutlah aku membiayai kos pengajianku di Univirsiti Malaya kerana aku tidak memperolehi biasiswa. Tapi apakan daya itulah ujian yang telah disuratkan kepadaku oleh Allah kepadaku. Aku redha dan menerima ujian tersebut tanpa putus asa. Pengajianku tetap diteruskan meski pun aku kehilangan sumber pendapatan dari mengurut. Aku meneruskan usaha mencari wang dengan pelbagai cara untuk menampung perbelanjaan pengajian.Nasib baik jugalah aku masih ada sedikit simpanan dapatlah digunakan untuk membiayai baki perbelanjaan pengajiandisamping memperolehinya dari sumber lain

Meski pun pusat rawatan sudah ditutup, aku masih lagi mempunyai kontek dengan beberapa orang pelangganku. Aku masih meneruskan aktiviti mengurut tetapi dengan kaedah “house call” iaitu aku mengurut dengan pergi ke rumah pelanggan yang membuat temujanji denganku. Aku juga menyertai “road show” yang dibuat oleh rakan-rakan dan pusat rawatan yang lain. Apa yang lebih mengecewakanku dengan penutupa pusat rawatan tersebut ialah hilangnya kepercayaan wanita arab kepadaku dan rakan kongsiku kerana telah gagal menguruskan pusat rawatan tersebut dengan baik. Nasib baiklah dia tidak meminta aku membayar balik modal yang telah disumbangkan itu. Jika tidak, sudah tentulah ia akan lebih membebankanku.

Walau bagaimana pun, aku berasa seronok menjadi juru urut meski pun ia satu pekerjaan yang memenatkan kerana kita memerah tenaga untuk mengurut pelanggan dengan pelbagai kerenah dan bentuk badan. Banyak kenangan yang manis, dan yang aku alami sepanjang menceburi bidang ini. Aku dapat berkenalan dengan pelanggan dari pelbagai bangsa dari pelbagai negara termasuklah arab, Korea, Jepun, dan lain-lain. Aku menggunakan bahasa Ingris untuk berkomunikasi dengan mereka. Dengan itu, aku dapat meningkatkan diri dalam penguasaan Bahasa Inggris. Aku juga kadang kala mendapat pelanggan dari pelbagai golongan iaitu “gay” dan “maknyah”yang datan mengurut denganku. Oleh itu, aku berpeluan berbual dengan mereka dan mendapat maklumat berkenaan dengan diri mereka. Kebanyakan pelanggan yang datang mengurut ialah mereka yang berpendapatan tinggi iaitu golongan kaya dan kelas pertengahan sama ada mereka mempunuyai perniagaan sendiri dan menyandang hawatan yang tinggi di tempat kerja mereka. Jarang mereka yang berpendapatan rendah yang datan mengurut ke pusat rawatan mengurut. Jadi aku banyak menimba ilmu dan pengalaman mereka berkaitan perniagaan dan bagaimana memperolehi kejayaan yang dikecapi.

Selain dari memperolehi “tips” sebagaimana yang telah aku nyatakan, ada juga pelanggan yang datang mengurut ini belanja makan, menghadiahkan ku dengan pelbagai barangan seperti pakaian, makanan dan lain-lain. Situasi ini menyebabkan aku rasa dihargai oleh pelanggan-pelangganku. Aku juga serring ditemuramah oleh beberapa majalah dan suratkhabar tentang penceburanku dalam bidang mengurut misalnya majalah Jelita, kembara Berita harian dan lain-lain. Ada juga antara pelangganku yang menjadi rakanku. Jadi inilah manfaat besar yang aku perolehi setelah berkecimpung menjadi juru urut. Sehingga kini aku masih menjalankan aktiviti mengurut kepada sewsiapa sahaja yang memerlukan perkhidmatan ini. Harapanku agar suatu hari nanti aku dapat membuka sebuah pusat rawatan perubatan alternatif dengan modalku sendiri dan ia dapat memberi peluang pekerjaan kepada rakan senasib yang OKU Penglihatan.

Paling melucukan apabila aku berhadapan dengan pelanggan dari golongan “gay”. Ini kerana apabilap-aku sedang mengurut mereka, tangan mereka juga merayap-rayap meraba badanku. Tapi aku buat tak tahu sahaja dan menepis tangan mereka. Aku tidak menengking atau memarahiku. Sebaliknya aku menyatakan dengan baik aku tidak suka dengan perbuatan mereka. Ada juga diantara mereka memujukku menyertai kelabb “gay” dan dia sanggup membawa aku ke kelab tersebut untuk diperkenalkan dengan ahli kelab tersebut. Bnamun begitu aku enggan. Golongan “maknyah” pula suka bersembang dan bercerita tetapi tidaklah menganggu sebagaimana golongan “gay”.

Pada suatu hari pusat rawatanku telah dikunjungi oleh seorang pelanggan wanita. Kebertulan dia hendak mengurut refleksologi dan giliranku untuk mengurutnya. Sambil mengurut aku bersembang dengannya. Beliau menyatakan bahawa namanya Nurul. Memang suaranya lembut seperti seorang wanita. Dia menceritakan bahawa dia dulunya seorang lelaki tetapi telah menukar jantinanya sebagai seorang wanita. Dulunya namanya Syukur. Dia telah membuat pembedahan bauah dada dan kemaluan di sSingapura untuk menukar jantina. Aku terkejut dengan pengakuannya. Aku tidak menyangka bahawa dia dahulunya seorang lelaki kerana suaranya itu benar-benar suara seorang wanita. Aku teruja mendengar cerita tersebut. Maklumlah ini kali pertama sepanjang hidupku bertemu dengan orang yang menukar jantina. wPelbagai soalan aku ajukan kepadanya kerana ingin tahu tentang kehidupan yang dilaluinya. Dia juga tidak keberatan berkongsi pengalaman kehidupannya.

Itulah serba sedikit kisah kehidupan menjadi seorang juru urut refleksologi. Pengalaman yang berharga ini sukar diperolehi di mana-mana pun. Pengalaman inilah telah mematangkan diriku dan menjadikan aku seoprang yang berdikari, tabah dan verstyle. Sebenarnya aku amat beruntung kerana dianugerahkan oleh Allah dengan kemahiran mengurut ini kerana selain dapat berbakti kepada orang lain melalui rawatan dan perkhidmatan yang diberikan, aku juga dapat mengajarkan ilmu ini kepada orang lain. Mudah-mudahan apa yang aku lakuikan ini mendapat berkat dan manfaat yang baik kepada orang lain.

9 comments:

  1. salam.. pengalaman yang sangat menarik !... Saya pun berminat dengan refleksologi..

    ReplyDelete
  2. salam..camne nak belajar mengurut...saya pun nak belajar juga..

    ReplyDelete
  3. Kalau nak belajar mengurut boleh hubungi saya melalu Email.

    ReplyDelete
  4. slm, sy pun nak blajor.....mohon

    ReplyDelete
  5. Jika kelaki urut lelaki, atau gay, atau mak nyah, semua nya o.k. Tetapi, kalau lelaki urut pompuan? Kan hukum nya HARAM ? Dari itu, wang yang kamu terima dari pelanggan wanita adalah tidak halal! Nasihat dari saya ialah, dermakan saja wang urut yang kamu terima dari pelanggan pompuan ke rumah anak anak yatim piatu.Siapa tahu,rezki kamu bertambah di berkahi Allah Taala.

    ReplyDelete
  6. Saya memohon pekerja refleksologi . Tempat tinggal disediakan. Berminat hubungi saya .en joe 0122589231

    ReplyDelete
  7. Salam tuan boleh ke kalau saya nak belajar sambil bekerja dengan tuan ?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum. Saya nak belajar urut dan refeleksologi.tuan belajar kat mana?.

    ReplyDelete