Thursday, June 30, 2011

Kelahiran Putera Pertama

Kelahiran putera sulung


Assalamu alaikum para pengunjung blog sekalian. Sudah sekian lama saya tidak menulis lebih kurang hampir dua bulan. Maklumlah terlalu sibuk dengan urusan lain disamping kekurangan idea untuk menulis. Tapi saya berharap kalian tidak pernah jemu untuk mengunjungi blog yang tidak sepertinya ini. Kunjungan kalian ke blog ini amat saya hargai dan dahului dengan ucapan terimakasih.

Pada 15 April yang lalu, saya telah dikurniakan oleh Allah yang maha agung dengan seorang cahaya mata lelaki. Alhamdulillah isteri tersayang telah selamat malahirkan putera sulung saya secara normal. Saya telah diberi kesempatan oleh Allah untuk menemaninya sejak dia dimasukkan ke bilik bersalin sehinggalah dia melahirkan anak kami.

Sebenarnya isteri saya telah dimasukkan ke wad sejak 14 April lagi. Doktor telah memberi tempoh selama sehari untuk isteri saya bersalin secara normal. Jika tidak, pembedahan mungkin akan dilakukan. Situasi itu menjadikan saya dan isteri menjadi bimbang. Ini kerana isteri saya seboleh-bolehnya tidak mahu melahirkan anak secara pembedahan. Saya hanya mampu memujuknya untuk bersabar dan redha dengan ujian yang sedang dihadapi. Pada masa yang sama saya juga telah ditemani oleh ibu mertua saya yang telah beberapa hari datang ke rumah saya untuk menunggu kelahiran anaknya iaitu isteri saya. Kami berulang-alik ke HKL setiap hari sehinggalah isteri saya keluar dari wad.

Terima kasih tidak terhingga saya ucapkan kepada jiran saya iaitu Makcik Fauziah sekeluarga kerana telahmembantu kami untuk pertgi ke HKL pada jam 2,00 pagi 14 april dan mengambil kamiuntuk pulang ke rumah setelah isteri saya dibenarkan keluar dari wad bersalin. Semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal kepada mereka sekeluarga.

Hatiku begitu gembira sekali menyambut kelahiran puteraku. Sebaik sahaja anak saya dilahirkan, saya tidak mendengar suaranya untuk beberapa ketika. Setelah jururawat menepuknya barulah dia menangis kecil. Menurut jururawat, anak saya masih mengantuk yang mungkin disebabkan kesan ubat. Selepas dia dilahirkan saya telah memegang bayi tersebut. Saya benar-benar bersyukur kepada Allah kerana telah dikurniakan cahaya mata tersebut biar pun saya tidak dapat melihat wajahnya.

Sepanjang berada di wad bersalin untuk menemani isteri bersama-sama ibu mertua, hati saya merasa sayu dan risau apabila kesakitan yang ditanggung oleh isteri saya. Nasib baiklah saya ni kuat semangat. Sewaktu saya masuk ke bilik bersalin, jururawat yang bertugas memberitahu saya bahawa isteri saya tersenyum apabila melihat saya masuk ke bilik bersalin tersebut meski pun dia sedang menahan sakit. Ini menunjukkan bahawa pentingnya sokongan dari suami terhadap isteri saat dia melahirkan anak. Peluh yang keluar dari tubuh isteri saya begitu banyak sekali akibat menahan sakit. Sepanjang dua jam saya berada di bilik bersalin tersebut, saya dapat mendengar bunyi jantung bayi dalam perut isteri saya. Saya juga sempat bersembang dengan jururawat bertugas sambil saya memberi semangat kepada isteri saya. Pada jam 12.48 tengahari jumaat, maka lahirlah putera sulung sayang saya diberi nama Muhammad Amirul Ikram. Semasa ia dilahirkan beratnya ialah 2.7 Kilogram.

Alhamdulillah bayi yang dilahirkan itu sihat walafiat. Pada 16 April, isteri saya dibenarkan untuk keluar dari hospital. Kini sudah 50 hari usia Muhammad Amirul Ikram dan beratnya sudah melebihi 4 kilogram.

Terima kasih diucapkan kepada jiran-jiran dan rakan-rakanyang telah datan menziarahi isteri dan anak saya dan menghulurkan hadiah. Semoga kalian sentiasa mendapat rahmat dari Allah. Doakanlah kesejahteraan dan kebahagiaan kami.

No comments:

Post a Comment